torsdag 18. oktober 2012

Vinterstengt av Jørn Lier Horst


For første gang på lenge har jeg nytt den luksusen det er å lese en hel bok i løpet av en (lang-) helg. Min travle hverdag gir sjelden rom for rolige, sammenhengende lesestunder, men så er lykken desto større når man får tilbragt litt kvalitetstid med en god bok. Denne helgen har mannen min og jeg vært på tur til det store utland, uten barn i bagasjen. Med på reisen tok jeg med meg krimromanen Vinterstengt av Jørn Lier Horst, og boka viste seg å være et veldig godt reisefølge.

Det er ikke så lenge siden jeg gjorde min "Horst-debut" med forfatterens siste bok "Jakthundene," en bok jeg omtalte i rosende vendinger her. Vanligvis foretrekker jeg å lese et krimforfatterskap i kronologisk rekkefølge, men slik har det ikke blitt med Lier Horst sine bøker. Her har jeg rett og slett startet med siste bok i serien og begynt å lese meg bakover. Dette har så langt fungert veldig bra. Privatlivet til hovedpersonen, politimannen Wisting, er ikke av den mest turbulente sorten. Det er oppklaringen av kriminalsaken som er det mest sentrale hos Horst. Det har derfor ikke vært noe problem for meg å lese bøkene uten å tenke på kronologien.

I Vinterstengt blir en mann funnet drept på en av de vinterstengte hyttene langs Vestfold-kysten. Både identiteten til offeret, dødsårsaken og hvem som står bak drapet er uklart, men politiet setter mordet raskt i sammenheng en rekke hytteinnbrudd i distriktet. Når ukjente gjerningsmenn gjør alt de kan for at den drepte ikke skal identifiseres blir etterforskningen enda mer komplisert. Jakten på sannheten fører Wisting til Liauen og "Tyvenes Marked" i Vilnius, til København og tilbake til Oslo. Snart dukker flere lik opp, og døde fugler begynner å styrte fra himmelen...

Nok en gang leverer Lier Horst en krimroman med godt språk og en realistisk og troverdig handling. Han klarer også å formidle tankesettet til de kriminelle på en overbevisende måte i denne boka. Når han skildrer disse på godt og på vondt får handlingen en ekstra og interessant dimensjon. Persongalleriet er derimot ganske lite, og utover i boka får jeg derfor en følelse av hvordan ting henger sammen og hvem som er den virkelig skyldige i saken. I mindre gode krim-bøker er dette noe herk, men fordi denne boka er så velskrevet synes jeg at Horst kommer greit fra det. Det er helt greit å være ett skritt foran Wisting i denne saken.

Med denne boka har Horst begått nok en velskrevet krim-roman, og jeg forstår godt at Vinterstengt fikk bokhandlerprisen i fjor. Den er lett å like og lett å anbefale til alle som liker krim uten for mye vold og gørr. Horst har funnet en oppskrift som fungerer, og jeg blir derfor ikke overrasket om også "Jakthundene" blir å finne blant de nominerte til prisen i år.

8 kommentarer:

  1. Den høres bra ut! Liker at privatlivet kommer litt på avstand :P Jeg føler ofte det tar opp litt for mye plass i krim. Har ikke lest noe av forfatteren enda, men kanskje jeg begynner med denne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan absolutt anbefale denne boka! At den vant bokhandlerprisen i fjor er også et tegn på at den er godt likt der ute:)

      Slett
  2. Slike sammenhengende lesestunder hvor en hel bok blir lest i et jafs liker jeg godt! Skjønt, det er lenge siden nå...
    Horst har jeg hørt mye positivt om i det siste, men ikke lest noe av ham ennå så skal jeg lese noe krim kan det like gjerne være denne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lier Horst er den første norske krimforfatteren siden Nesbø som jeg har fått sansen for. De to skriver høyst ulikt, men det er alltid bra med velskrevet krim (Det motsatte er pyton)!

      Slett
  3. I fjor da den vant bokhandlerprisen så var jeg faktsik litt snurt. Da hadde jeg andre favoritter. Men nå leste jeg den nettopp igjen og likte den mye bedre. Håper virkelig han vinner prisen i år også :) Jeg har hvert fall gjort mitt ;)

    Fin anmeldelse, og jeg er enig med deg. Utenom Nesbø er dette min norske krimfavoritt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at du har gitt ditt bidrag! Det blir spennende å se hvilke bøker som blir nominerte i år!

      Slett
  4. Jeg er også enig med deg og Karete, Lier Horst er en krimfavoritt:-) Og den siste, Jakthundene er helt strålende :-)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg også! Ungene i seng, et lite glass rødvin og god mat i ovnen. Lørdagskvelden kan bare komme :)

      Slett