onsdag 29. august 2012

Jakthundene av Jørn Lier Horst


Jeg er fortsatt i krim-modus etter sommeren, og nå har jeg nettopp avsluttet Jakthundene, den nyeste krim-romanen til Jørn Lier Horst. Denne forfatteren er godt likt blant bokelskere i bloggosfæren, og det er ene og alene de gode blogg-omtalenes skyld at jeg endelig er blitt dyttet i riktig lese-retning. Så takk for det! For etter å ha lest ferdig "Jakthundene" måtte jeg nesten vantro spørre meg selv: Hvorfor har jeg ikke lest noe av Lier Horst før? For dette er bra saker, folkens! Virkelig bra saker!

Hovedpersonen i Lier Horst sine bøker er den sympatiske politimannen William Wisting. For 17 år siden var han etterforskningsleder i en forsvinningssak der ei ung jente ble bortført og senere funnet drept. En mann ble fengslet og dømt i saken, men nå, mange år etter, dukker nye bevis opp som mer enn antyder at et justismord er blitt begått. Wisting blir suspendert fra stillingen sin, mistenkt for å ha plantet bevis i den gamle forsvinningssaken. Dette sporer ham til å sette igang sin egen etterforskning, godt hjulpet av datteren Line, som er journalist i VG. Sakte men sikkert nærmer han seg svaret på det viktigste spørsmålet i karrieren hans: Var det noen i kobbelet av jakthunder, politimenn med los på en morder, som bidro til at en mann kanskje ble uskyldig dømt?

At Lier Horst har sin bakgrunn fra politiet merkes godt. Jeg opplevde boka som veldig troverdig, med gode og interessante beskrivelser av både politiets og journalisters arbeidsmetoder. Han skriver godt også. Språket er akkurat slik jeg liker det, uten at det er så enkelt å forklare hva det er jeg egentlig liker. Handlingen i boka er godt disponert og bikker aldri over i det usannsynlige eller spekulerende. Selv om jeg etterhvert fikk en ørliten anelse om hva som kunne ha skjedd i saken med det forfalskede beviset, så klarte Lier Horst å legge ut nok løse tråder og mørklegge nok til at spenningen og uvissheten varte frem til siste side.

"Jakthunder" var virkelig en god introduksjon til et, for meg, nytt norsk krim-forfatterskap. Med denne boka tror jeg absolutt at jeg vil gjøre forholdet til politimannen Wiliam Wisting offisielt.

2 kommentarer:

  1. Ser du var tidlig ute med skryt. Jakthundene har fått mye skryt av anmeldere og bokbloggere. All skryt er fortjent :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! :) Løp og les, folkens!

      Slett