onsdag 10. september 2014

Kortlisten til Den tyske bokprisen ble presentert i dag!



Deutscher Buchpreis, Den tyske bokprisen, regnes som en av Tysklands viktigste litteraturpriser. Siden 2005 har det tyske bokhandlerforbundet gitt prisen til forfatteren av årets beste tyskspråklige roman.

I år var mer enn 170 skjønnlitterære bøker nominert før en langliste på 20 titler ble presentert for en måned tid siden. I dag har juryen endelig offentliggjort de 6 finalistene. Vinneren, som i tillegg til heder og ære også får 25 000 Euro i prispenger, utropes når bokmessen i Frankfurt starter 6. oktober.

Årets seks finalister er:
  • Thomas Hettche: Pfaueninsel 
  • Angelika Klüssendorf: April  
  • Gertrud Leutenegger: Panischer Frühling 
  • Thomas Melle: 3000 Euro 
  • Lutz Seiler: Kruso 
  • Heinrich Steinfest: Der Allesforscher 
Av bøkene på denne listen er jeg mest nysgjerrig på Heinrich Steinfests roman Der Allesforscher og Angelika Klüssendorfs April. Begge forfattere er godt etablerte innenfor det tyske språkområdet. Steinfest har mottatt en lang rekke priser for krimbøkene han har skrevet, mens Klüssendorf er nominert til Den tyske bokprisen for andre gang. I 2011 var hun kortlistekandidat med romanen Das Mädschen / Jenta (utgitt på norsk i 2013). Kanskje det blir hennes tur i år?

Følg Den tyske bokprisen på Facebook: www.facebook.com/DeutscherBuchpreis

Se også hjemmesiden til Den tyske bokprisen: http://www.deutscher-buchpreis.de/

Bildet er hentet fra Deutscher Buchpreis sin facebookside


4 kommentarer:

  1. Steinfest är ett nytt namn för mig, alltid bra att fylla på läslistan :) Är nyfiken på Seilers bok också. Jag tycker om det jag hittills har läst av Panischer Frühling, så det blir spännande att se vem som vinner!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Dette blir spennende! :)

      Slett
  2. Har ikke lest noe av noen her. Men Klussendorfs bok skal jeg definitivt lese. Synes også boka til Melle virker spennende. Har du en favoritt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ingen favoritt enn så lenge, men er veldig spent på Klüssendorf jeg også. Jeg har jo DDR-leseprosjektet mitt, og der passer hun fint inn. Jeg skal straks begynne på Ks "Jenta" som hun var nominert med forrige gang :)

      Slett