lørdag 18. januar 2014

Jeg knauser #5

Foto: Morten Holtum © Gyldendal

Når jeg fikk husarrest, leste jeg. Da jeg var 11 år, gjorde En dødssyk venn av Daniel Zimakoff inntrykk på meg. Den handler om et vennepar der den ene har kreft. Da jeg ble tatt vekk fra hjemmet mitt og plassert på institusjon som tenåring, meldte jeg meg inn i en bokklubb. Det var slik jeg kom over Min kamp av Karl Ove Knausgård. Jeg leste den første av de seks bøkene på rommet mitt i Solhaven på Farsø på Nordjylland. Jeg så at det var likheter mellom Knausgårds oppvekst og min egen. Han hadde også en voldelig far. Kanskje ikke i samme omfang som min, men han levde også med frykt hele tiden. Det var spesielt én scene i boken jeg husker. Faren smører brødskiver til Knausgård og broren. Jeg hadde en lignende episode i min oppvekst, hvor faren min smurte brødskiver til oss, samtidig som han sa at han skulle ønske at vi aldri var blitt født. Knausgård viste meg at det ikke er noe å skamme seg over å ha en far som slår.
(Den danske poeten Yahyan Hassan i Amagasinet 17.01.14)


I desember i fjor (2013) begynte jeg å høre på lydbokutgaven av  Karl Ove Knausgårds Min Kamp 6. Jeg kom ikke lenger enn til cd 1 før julen traff meg, og siden den gang har Karl Over vært satt på vent.  Et av lesemålene mine for 2014 er å fullføre dette siste bindet i Knausgårds selvbekjennende prosjekt. Dersom jeg lykkes har jeg brukt tre år på gjennomføringen. Det er akkurat passe tid, synes jeg.

7 kommentarer:

  1. Interessant sitat fra Yahyan Hassan! Blir spennende å se om du blir ferdig med det siste bindet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende! Akkurat nå er det en mengde andre bøker foran i bokkøen :)

      Slett
    2. Kjenner til det, ja! Himmel og hav, så mange bøker, så lite tid...

      Slett
  2. Det er litt av en innsats du har gjort da, de er jo mursteiner!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Heldigvis digger jeg tykke bøker! :)

      Slett
  3. Jeg Knauser også. Jeg holder på med Min kamp 6 og jeg bare digger denne serien. Den siste boka er en murstein, men det skremmer ikke meg :) Digger skrivemåten hans :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi Knauser og er stolte av det! Knausgård skriver herlig!

      Slett