torsdag 1. august 2013

En spenstig start


Jeg har oppdaget den amerikanske forfatteren Philip Roth og hans fantastiske litterære univers! Vi snakker satire, vi snakker menneskelige tragedier, vi snakker indre monologer, forrykende skildringer og ord som gir dropssmak i munnen. Det er tankevekkende, provoserende og engasjerende. Jeg synes det knapt kan bli bedre!

Akkurat nå leser jeg Sabbaths teater (1995), historien om den aldrende og suicidale dukketeatermesteren Mickey Sabbath. Han er en usmakelig type med hang til horer, manipulasjon og utenomektenskapelige affærer. Samtidig aner man at det ligger noe mer bak Sabbaths marionettespill med omverdenen: En forsvunnet kone, en død bror, et gjenferd av en mor. Jeg fikk lyst til å dele bokas første setninger med dere. Den spenstige starten ga meg en skikkelig Garcia Marquez-møter-50 Shades-Gefühl. Hvem blir ikke fristet til å lese videre?

"Bann på at du slutter å pule andre, ellers er det slutt. Det var ultimatumet, det vanvittig usannsynlige overrumplende ultimatumet som den toogfemtiårige elskerinnen gråtende ga sin fireogsekstiårige elsker på årsdagen for et forhold som hadde vært like forbløffende løssluppent i tretten år, og som de - ikke minst forbløffende - hadde greid å holde hemmelig."

10 kommentarer:

  1. Interessant bekjentskap med for meg ukjent forfatter. Ble nysgjerrig på dette!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg anbefaler å sjekke ut denne forfatteren!

      Slett
  2. FOR et herlig bilde! Og så må jeg si at Philip Roth surrer rundt i bakhodet mitt. Klarer ikke å huske hvor jeg har ham fra! Skikkelig irriterende. En ting er sikkert, det er ikke denne boka, men spenstig - det var den definitivt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Roth har jo mottatt alt som er av priser nesten, bortsett fra Nobelprisen, så det er ikke rart han lurer i bakhodet til noen og enhver av oss. Jeg er veldig glad for at jeg har oppdaget ham på dette stadiet i livet. Det er mye i bøkene hans jeg kan relatere meg til. Mulig det er kontrafaktiske Plot against America du tenker på?

      Slett
    2. Ikke lest noe fra ham sålangt, MEN - nå er Sabbaths Teater bestilt på Bokkilden. Fant den ikke ebok-format, og kom litt for seint på at jeg joooo kan bestille fra Amazon.

      Korttenkt hjerne akkurat nå. Leste om det østeuropeiske vogntoget som tok fyr i Gudvangatunellen i Sogn og Fjordane nettopp, og tenkte på at Ryfast snart blir mitt eneste sugerør til Stavanger. Jeg vurderer å flytte før tunnellen blir en realitet - og DET er sant!

      Slett
    3. Uff, du er ikke den eneste med motvilje mot tunneller! Nettopp slike ulykker minner en på hvor lett ting kan skje. Og når man ikke kan velge mellom omveier, broer eller ferje...

      Ikke rart at nyhetsinnslagene får deg til å glemme hele Amazon:)Det er i alle fall kult at du vil prøve deg på Roth! Jippi!

      Slett
  3. Ok, da, jeg skal lese Roth.
    Forøvrig har jeg det på samme måte med Meg Wolizer akkurat nå, mer stillferdig og mindre sjokkerende enn Roth, men jeg må bare lese alt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende forfattertips! Henne skal jeg sjekke ut! Og ja, les Roth!

      Slett
  4. Dette er en av de beste bokåpningene jeg vet om....*fnis* Håper vi får til Roth-planen. Alle bør lese noe av den karen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en strålende start! :) Nå er jeg straks ferdig med boka og jeg er spendt på hvordan det hele ender. Rothprosjektet hadde vært super-kult å få til! Hvor mye skal til, lissom :)

      Slett