fredag 15. februar 2013

Fremtidige favoritter #3 WW2 på tysk

Jeg har besøkt tyske Amazon flittig den siste tiden. Har man et mål om å lese flere tyske bøker og mer sakprosa i 2013 så må man gå grundig til verks! Som jeg har nevnt i tidligere innlegg er jeg veldig interessert i hvordan tyskerne har bearbeidet sin nasjonalsosialistiske fortid gjennom litteraturen. De siste månedene har jeg derfor børstet støvet av gamle språkkunnskaper og lest to tyske biografier med sterke og interessante historier: Schweigen tut weh og Der Schatten meines Vaters. I begge bøkene tar forfatterne et oppgjør med familienes nazi-fortid. Denne tilnærmingen til andre verdenskrig har jeg lyst til å utforske videre.

Her er et utvalg bøker som står på ønskelisten min for tiden:


Spandauer Tagebücher av Albert Speer
Albert Speer var Hitlers sjefsarkitekt og rustningsminister, dømt til 20 års fengsel av Nürnberg-tribunalet etter krigen. Speer sonet straffen i Spandau-fengselet i Berlin sammen med bl.a. Baldur von Schirach som omtales i boka Der Schatten meines Vaters. I løpet av soningstiden fikk han smuglet ut en mengde dagboksnotater og andre nedtegnelser som er samlet i denne boka. Dagbøkene gir et spennende innblikk i tankene til en av Hitlers nærmeste medarbeidere. Boka er også oversatt til engelsk (isbn 9784871878791).


Die Brüder Himmler av Katrin Himmler
Forfatteren av denne dokumententaren er barnebarnet til en av Heinrich Himmlers brødre. Hun forteller at familien hennes ofte snakket om Heinrichs forbrytelser, mens brødrene, i følge de samme familiehistoriene, hadde svært lite med NS-regimet å gjøre. Når Katrin Himmler leter etter informasjon om bestefaren Ernst oppdager hun at båndene mellom de tre brødrene og nasjonalsosialismen var mye tettere enn først antatt. Denne dokumentaren er både en historie om Himmler-familien og et oppgjør med de eksisterende familiemytene. Boka er også oversatt til engelsk (isbn 9780330448147).



Schweigen die Täter reden die Enkel av Claudia Brunner og Uwe von Seltmann (Når gjerningsmennene tier, snakker barnebarna)
Broren til Claudia Brunners bestefar var Alois Brunner, Adolf Eichmanns høyre hånd. Brunner er blant de mest ettersøkte krigsforbrytere i vår tid, og har vært på rømmen siden krigens slutt. På 1990-tallet brevvekslet familien med ham, inntil forbindelsen ble brutt. Bestefaren til Uwe von Seltmann, Lothar, var med i Waffen-SS og døde under krigen. I denne dokumentaren går begge forfattere i fotsporene til sine forfedre og gir et personlig innblikk i sine familiehistorier.

4 kommentarer:

  1. Å neiiiiii!!! Kanskje jeg rett og slett må studere tysk til høsten? Tror liksom bøkene er bedre på tysk. Holdt akkurat på å legge inn bestilling hos amazon da jeg så innlegget ditt. Nå må jeg jammen shoppe videre.

    Det var en spennende idé å starte en WW2 blogg, er bare litt i tenkeboksen ennå. Hva med deg selv? Du har jo virkelig noe å komme med :)

    Lurte også på om du kunne gi meg et lite vink dersom du kommer omver biografien til Lina Heydrich til en overkommelig pris?

    Åh....enda mer fra amazon ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal absolutt IKKE påberope meg noen spesialkompetanse på WW2! Det lille jeg kan hadde i alle fall ikke fylt en hel blogg:) Men en omtale i ny og ne kan jeg nok bidra med, og det er morsomt å kunne inspirere noen som virkelig brenner for emnet! :) Jeg har i alle fall blitt inspirert av av din blogg!

      Jeg ser på tyske Amazon at Lina Heydrichs biografi er kommet i nytt opplag (på tysk) i 2012. Dersom det er denne utgaven du tenker på kan jeg nok grave frem en overkommelig pris :)





      Slett
  2. Så kult at du leser bøker på tysk! Dessverre er dette et språk jeg aldri har lært meg, så det blir nok alt for vanskelig for meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anette! Tysken har "ligget brakk" de siste årene, men det å bok-blogge har inspirert meg til å ta begynne å lese litt igjen. Det går saktere enn en norsk / engelsk bok, men det går fremover :)

      Slett