lørdag 1. desember 2012

Oppmålingen av verden av Daniel Kehlmann



Romanen Oppmålingen av verden (Die Vermessung der Welt) er blant Tysklands mestselgende romaner de siste årene. Siden boka kom ut i 2005 har den solgt over 2 millioner eksemplarer bare i hjemlandet, og den har blitt oversatt til 40 språk. Jeg husker vagt bokomslaget fra den gang jeg jobbet i bokhandel, men jeg må innrømme at jeg var sørgelig uvitende om den store salgs-suksessen internasjonalt. Nå er boka blitt film, og etter å lest filmomtalen hos bloggen Tyskbokhylle måtte jeg undersøke dette boktipset nærmere.

Oppmålingen av verden er en fiktiv dobbeltbiografi om de to tyske vitenskapsmennene Carl Friedrich Gauss (1777-1855) og Alexander von Humboldt (1769-1859). Forfatteren Kehlmann tar utgangspunkt i dokumenterte hendelser i livene til de to og spinner videre på disse. Vi følger Gauss og Humboldt gjennom barndom, ungdom og voksenliv frem til de på sine eldre dager tilfeldig møtes på en vitenskapelig kongress.

Med utgangspunkt i forfatterens diktning fremstår de to hovedpersonene som svært ulike. Gauss er det vitenskapelige og matematiske universalgeniet som stort sett lever i sitt eget hode. Han enser knapt hva som foregår rundt ham; krigene i Europa interesserer ham ikke og fødslene til barna og konas død er det så vidt han rekker å få med seg. Det er de astronomiske beregningene og tallteoriene som opptar tankene hans. Humboldt er naturvitenskapsmannen og botanikeren som søker det ukjente og som blant annet kartlegger Amazonas og områder i Sør- og Mellom-Amerika. Det var ingen ufarlig foreteelse på begynnelsen av 1800-tallet, og oppdagelsene hans vekket sensasjon i Europa. På hver sin måte bidrar Gauss og Humboldt til oppmålingen av verden og å gjøre den mer begripelig og håndfast enn noen gang tidligere.

Kehlmann gir oss et interessante innblikk i livene til to menn som på mange måter var langt forut for sin tid. Gauss og Humboldt levde i en spennende epoke, både politisk, vitenskapelig og kulturelt. I løpet av historien (den fiktive i alle fall) møter hovedpersonene mange kjente personligheter fra sin samtid. Kant, Goethe, Schiller, Napoleon og mange fler "name-droppes" etterhvert som fortellingen skrider frem. Det er en interessant måte å gjøre 200 år gammel historie levende på. Det er nok derfor boka også er blitt en del av tysk skolepensum, i følge Wikipedia.

Sverre Dahl har oversatt boka til norsk, og i og med at jeg har gode erfaringer med oversettelsene hans fra tidligere (han har blant annet oversatt Ferdinand von Schirachs bøker) valgte jeg å lese boka på norsk. Lykken er å ha et bibliotek som nesten alltid har det jeg vil lese på lager! Oppmålingen av verden er det jeg vil kalle "tysk", både i språk og med sin tørrvittige og fornøyelige fortellerstil. Dette klarer Dahl å fange godt i denne oversettelsen.

Oppmålingen av verden er en lettlest bok om to interessante herremenn som har hatt stor betydning for hvordan vi ser verden i dag. Boka etterlot strengt tatt få varige spor hos meg som leser, men den gjorde meg litt klokere og gjorde absolutt nytten som kose-lesing noen gråsvarte novemberkvelder. Boka er også å finne på listen over 1001 bøker man bør lese før man dør, så her kunne jeg huke av et lettlest poeng.

14 kommentarer:

  1. Flott omtale! At denne boken er så kjent og solgt i verden uten at jeg har fått det med meg synes jeg er ganske så utrolig. Nå er den ikke ukjent for meg lenger, takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne boka gikk ganske ubemerket hen her i Norge.

      Slett
  2. Virker som vi har ca. samme oppfatning av boka. Leste den i fjor - og sa meg veldig fornøyd med et så lettskaffet 1001kryss, selv om jeg stiller spørsmålstegn ved hva den gjør på lista.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med din konklusjon! Jeg var ikke klar over at den stod på 1001-lista før jeg hadde lest boka, men jeg er også litt undrende på hva den gjør der. Underholdende og godtselgende, jawohl, men mulig den er "kvotet inn" blant de tyske bøkene fordi den er/var såpass ny, lesverdig og poplulær.

      Slett
  3. Denne salgssuksessen var ukjent for meg, og at den er på 1001 listen betyr at jeg skal notere meg boken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen bøker selger godt uten at vi her langt mot nord får det med oss. Boka er lett å lese og lett å like, men hva den gjør 1001-listen er et lite mysterium (for meg).

      Slett
  4. Dette var en veldig bra omtale! :) Som flere her skriver så har jeg også gått glipp av denne boken! Spesielt når den ligger på 1001 listen! Det hadde jeg ikke fått med meg! Da må det nesten være noe jeg går glipp av tenker jeg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha for rosen! Dersom man er litt nysgjerrig av seg kan denne boka være noe. Den er raskt lest og raskt fordøyd, i alle fall for min del.

      Slett
  5. Som flere andre er jeg ukjent med denne, men må si at jeg langt fra kjenner alle titlene på 1001-lista. Kanskje jeg rett og slett må sette meg med og studere 1001-boka som jeg kjøpte litt nærmere? Det kan jo faktisk være at jeg har flere av bøkene i hyllene som jeg ikke har registrert! Jeg leste først "Kellermann" og tenkte - aha! Men det var det nærmeste jeg kom :o)

    SvarSlett
  6. Kellermann - Kehlmann, det er lett snuble i konsonantene :) Jeg tror jeg må ha kvartalsvise gjennomganger av den 1001-listen. Alt for hyppige oppdateringer gjør at jeg lett ser i kryss. Og jeg vil ikke bli så opphengt at lista skal styre alle mine lesevalg :) Kanskje du har boka i hylla?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går ofte i ball med forfattere, det skal innrømmes :) Denne har jeg imidlertid ikke i bokhylla, dessverre. Når det gjelder Naiv.Super av Loe - jeg finner den ikke i 1001-boka jeg kjøpte for 2012. Finnes det en norsk variant av 1001-boka, med flere norske forfattere enn det er i den internasjonale? (Jeg har virkelig ikke helt peiling her..)

      Slett
    2. "Naiv. Super" står på 1001-boklista som er å finne hos bloggen Lines bibliotek. Det er ikke sikkert at boka står i din internasjonale utgave. Jeg har en mistanke om at det kvoteres inn noen ekstra bøker fra det landet boka utgis i (altså den "nasjonale" utgaven). Her er det åpenbart viktig å velge sin liste/bok med omhu :)

      Slett
    3. Eller å velge alle! Enda større utvalg ;o)

      Slett
  7. Hmm, intet mesterverk altså ,men underholdende og lettlest, uten å fortjene sin 1001-plass? Intriguing. Kan den montro passere som crossover.biografi av den tullete fiktive typen. Det hoper seg om med fiktive biografier både blant de jeg har lest og de jeg planlegger til sirkelen - Foreløpig Blonde og/eller Waal - skulle ingen av de falle i smak har jeg jo både MK6 og Mantel i reserve.

    SvarSlett