tirsdag 25. desember 2012

Moro med lister # 2 Mine lesevaner

Kilde: Flickr.com

God jul alle sammen! Julaften er vel overstått, ribbesvoren ble sprø, gavene er pakket ut, kakene spist og gjestene såre fornøyde. Nå sitter hele familien med beina høyt. Ungene sløver foran TV'en. Mannen snorker på sofaen, og jeg er bare en snartur innom her før jeg vender tilbake til julebladene. Jeg har fri hele romjula, og det skal bli godt å slappe av sammen med familien og venner i mange dager fremover!

En morsom liste går igjen hos flere av bloggene jeg følger. Her svarer man på spørsmål om hvilke lesevaner man har. Det er morsomt å lese om andres lesevaner, for selv om vi alle har lidenskapen for bøker til felles så er måten vi leser på ganske forskjellig.

Her er mine lesevaner, kort oppsummert:

Har du et fast lesested?
Ja, jeg har egentlig to faste lesesteder. Jeg leser på bussen på vei til og fra jobb, og jeg leser på senga. Jeg leser veldig sjelden andre steder i huset. Det eneste er avisene ved kjøkkenbordet i helgene. Med to små barn i huset er det å sette seg til med en bok i sofaen det samme som å få to nysgjerrige troll på fanget.

Bokmerke eller tilfeldig papirlapp?
Uff, jeg er storforbruker av alternative bokmerker. Det går mye i kassalapper, reklameinnstikk og ikke minst lånekvitteringene fra biblioteket. De siste er i tynn-tynt papir og egner seg jo egentlig ikke som bokmerker i det hele tatt. Her bør jeg ta meg sammen!

Må du lese ferdig kapittelet før du legger fra deg boka? 
Jeg stopper som oftest midt i et kapittel. Når jeg leser på senga sovner jeg gjerne fra hele boka. Når jeg leser på bussen skal jeg plutselig av, og da må jeg jo bare avslutte. Når det er sagt så har jeg mistet stoppestedet mitt flere ganger fordi boka har fått meg til å glemme tid og sted.

Spiser eller drikker du noe mens du leser?
Nei, jeg spiser eller drikker sjelden noe når jeg leser. De gangene jeg spiser er det som oftest godteri...

Går det greit å høre på musikk eller se på TV mens du leser?
TV går fint dersom programmet er kjedelig og lyden er av. Jeg konsentrerer meg best når det er stille i rommet og jeg får langsomt fnatt av bakgrunnsstøy.

Leser du flere bøker samtidig, eller holder det med en om gangen? 
Jeg leser sjelden bare en bok av gangen. Jeg leser som oftest to, gjerne tre og en sjelden gang fire bøker samtidig. Jeg liker variasjonen det gir.

Leser du helst hjemme hos deg selv eller over alt?

Favoritt-lesestedet mitt er i senga, så da må jeg nesten svare "hjemme." Men jeg leser hvor det enn måtte være, og etter at jeg skaffer meg Kindle leser jeg enda flere steder.

Høytlesing eller stillelesing? 
Det blir litt høytlesning for ungene, men når jeg leser for meg selv skjer det inni meg. Jeg liker stillelesning best :)

Hopper du over sider eller snikleser forover i boka?
Jeg snikleser aldri, aldri, aldri. Men jeg er skumleser uten skam. Det gjør jeg oftest når det er rå og voldelige beskrivelser i boka eller dersom boka inneholder kjedelige partier.

Knekker du bokryggen eller prøver du å bevare den helt som ny? J
Denne "leseteknikken" var ukjent for meg og noe jeg aldri har filosofert over. En rask titt i bokhylla viser at jeg knekker bøker over en lav sko, og jeg synes at bøkene mine har sjarm og sjel når de ser leste ut.

Skriver du i bøkene dine? 
Det er sjelden, men jeg har en liten notisbok hvor jeg av og til noterer tanker jeg gjør meg rundt det jeg leser. Jeg skriver oftere i bøker som ikke er på norsk. 

9 kommentarer:

  1. "Med to små barn i huset er det å sette seg til med en bok i sofaen det samme som å få to nysgjerrige troll på fanget." Så utrolig koselig! Men kanskje mer koselig enn fredelig, vil jeg tro? :-) Det høres veldig kjent ut, selv om mine små troll er katter. De kommer løpende med en gang jeg parkerer meg med en bok i sofaen og prøver å få plass i fanget mitt begge to. Lesestund=kosestund.

    Jeg bruker motsatt teknikk som deg når jeg leser voldelige beskrivelser. Jeg leser dem så sakte at det til slutt bare blir ord, og det gjør de mentale bildene litt mindre påtrengende. Dessverre hjelper ikke den teknikken til å gjøre kjedelige partier mindre kjedelige...

    Ha en strålende romjul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for romjulshilsen! Jeg er sikker på at barn og katter deler noen av evnene til å sanse når andre vil ha egentid :) Hverken fang eller tastatur får være i fred når mor setter seg til, så i hverdagen er egentiden begrenset til etter 20.00. Det er litt vanskeligere med katter. De kan man ikke bare sende i seng!

      Det er morsomt at man har så ulike strategier når det gjelder det å lese voldsomme scener. Jeg skumleser gjerne, for selv om jeg ikke er 10 år lenger kan jeg fortsatt få vonde drømmer av bøker:) (Er jeg den eneste?)

      Når det gjelder kjedelige partier er det nok bare hurtig-lesning som gjelder!

      Slett
  2. Sånne biblioteklapper er jeg fæl til å bruke som bokmerke selv, men jeg er enig med deg i at de er uegnet.

    Fortsatt god jul til deg.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og fortsatt god jul og snart godt nytt år til deg også! Uff ja, de biblioteklappene er noe herk, men det er bedre enn ingenting i alle fall... :)

      Slett
  3. Artig å lese om dine lesevaner :-) Kan tenke meg at barna er nysgjerrige om du setter deg ned i en sofa ja, som Line vet jeg om nysgjerrige katter...:-)

    God nytt år, så blogges vi i 2013!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, som flere bokbloggere der ute er jeg veldig glad i katter. Men med en allergisk mann må vi klare oss uten slike nysgjerrige personligheter i heimen. Ungene bøter derimot og liker å være med der det skjer.

      Slett
  4. Lesevanene dine er ganske så like. Bortsett fra at jeg nesten aldri leser i senga. Høres så koselig ut å få to troll på fanget med en gang du setter deg ned i sofaen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig koselig med disse trollene, men veldig distraherende på egen lesing :)

      Slett