søndag 9. desember 2012

En smakebit på søndag # 50 Harold Frys utrolige pilgrimsferd


Etter en gnistrende kald uke ser det ut til at temperaturen nå har stabilisert seg på rundt 6 minus her utenfor Oslo. Nå er det peiskos og levende lys som gjelder! Julestjerner og -staker er på plass for lengst, og julegardinene kom opp i går. I løpet av uka er nok resten av julen fremme her i huset. Det er en mørk årstid vi beveger oss inn i, men jeg synes julepynten skaper ekstra kos i heimen. I kveld har jeg shoppet julegaver på nettet. Det er greit å være tidlig (?) ute. Det ser nemlig ut til at jeg må revidere et par gavelister da Amazon er tom på lager for Kindlene jeg skulle kjøpt - og så tomme før jul av alle ting!

Om det ikke skjer så mye på bloggfronten for tiden, så leser jeg fortsatt i jevnt tempo. Jeg har akkurat lest ferdig Ambjørnsens nyeste Natten drømmer om dagen (omtale kommer) og har ca 100 sider igjen av mursteinen Shantaram. Dessuten ligger fortsatt Kongo på nattbordet, gjenlånt på 5. måned fra biblioteket (godt at Internett enkelt sørger for slike ting). Det er ikke bokas skyld at det ikke går raskere fremover. Skulle jeg lest to tykke bøker samtidig hadde det blitt enda mindre blogging, for å si det slik.

På nattbordet mitt ligger Harold Frys utrolige pilgrimsferd av Rachel Joyce klar. Jeg er i modus for "lett underholdning" når det gjelder bøker, og jeg tror at historien om pensjonisten Harold vil passe meg bra. I korte trekk handler denne boka om Harold som går ut for å poste et brev til en syk venninne, men som ender med å gå Storbritannia på langs. Jeg krysser fingrene for at boka er så underholdende som jeg håper!


"For første gang i sitt liv var han skuffet over å oppdage at postkassen dukket opp før han hadde antatt. Harold prøvde å krysse veien for å unngå den, men der var den, stod og ventet på ham i enden av Fossebridge Road. Han holdt brevet til Queenie opp mot sprekken og stanset." (s.15)

En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du herKanskje du lar deg inspirere?

17 kommentarer:

  1. Den verkar spännnande. Gillar titeln också!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en spenstig (og lang) tittel! Jeg håper boka svarer til forventningene :)

      Slett
  2. Herlig smakebit! Gleder meg til å lese den, som jeg skal ha med meg til Gran canaria torsdag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette må være en perfekt bok på stranda! Jeg kjenner jeg misunner deg turen til de sørlige breddegrader! :)

      Slett
  3. Det er noe forunderlig både over tittelen og bokcoveret - får båpde lyst og ikke lyst til å lese boken. Smakebiten din gjorde at jeg fikk lyst til å lese den . )

    SvarSlett
  4. Man skulle ju gärna vilja veta vad det är för brev han ska posta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og ikke minst: kommer han til å poste brevet i det hele tatt? :)

      Slett
  5. Ja, det blir spennende å se hva som skjer videre!

    SvarSlett
  6. Denne har jeg lest, så jeg gleder meg til å lese din omtale om den! Skal også bli gøy å lese omtalen din om Shantaram, jeg syntes den var helt fantastisk, men jeg var liksom litt mettet på slutten der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Shantaram er en intens leseopplevelse i all sin lengde. En av årets store leseopplevelser, så absolutt! Jeg kjenner at det er godt å kunne veksle mellom ulike type bøker. Fra det alvorlige til det "lettbente". Det er det som er så flott med bøkenes verden - det er alltid noe for enhver smak og til enhver tid :)

      Slett
  7. Ah, peiskos og levende lys - herlig! Med en god bok er det få ting som er bedre, og det høres ut som en artig bok du holder på med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Livet er herrrlig! :) Og boka er veldig fin nattbordslektyre. Stakkars Harold! Han har begynt å traske nå og han er ikke særlig høy i hatten over det påbegynte prosjektet.

      Slett
  8. En gang lånte jeg en roman (Reisen til nattens ende) på 'bibben' (som jeg kaller det) og valgte å forlenge den, nok en gang, da jeg raskt oppdaget at om jeg skulle forlenge den for fjerde gang måtte jeg gå ut døra og TIL biblioteket og spørre om jeg fikk lov å låne den en stund til, værsåsnill? Så klart fikk jeg det, da det ikke er den mest lånte romanen akkurat men bibliotekaren bare måtte spørre om jeg 'brukte den til noe spesielt?' Det spørsmålet hadde jeg fryktet og hun angret med en gang, det så jeg, jeg mumlet og fniste og svettet 'nææj, jeg leser den bare på vanlig'.

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he! Det er ikke lett for oss som er glad i biblioteket og gjerne vil ha bøkene litt lenger enn den oppsatte måneden! Det er ikke alltid det er så lett å forklare hvorfor vi trenger boka - vi skal jo "bare" lese den...

      Slett
    2. Jeg synes lesevaner og hva vi leser er så personlig da at når folk begynner å spørre om hvordan jeg leser og sånn blir jeg alltid overrumplet. "Jeg spør da ikke deg hva du har i sminkepungen eller i dashbordet på bilen din!" Hehe.

      Slett