fredag 16. november 2012

Fremtidige favoritter #2 Bøker fra India

Denne uken har jeg Windows-shoppet (ha, ha!) på Amazon og fylt opp ønskelisten min til fulle. Jeg har nemlig India-lesefeber om dagen, en kjent bivirkning når man med (u-) jevne mellomrom leser bøker med India som bakteppe. Ja, det er den fine følelsen av å bare ville lese mer og mer. Akkurat nå er jeg litt over halvveis i den storslåtte røver-romanen Shantaram, og jeg har også nylig lest ferdig den Bookerpris-nominerte romanen Narcopolis (Sjekk forresten ut de mange fine boktipsene i kommentarfeltet!). Bøker fra India både fascinerer og frastøter med sine stygg-vakre historier. De tvinger deg til å ta stilling og kjenne på hva det vil si å være menneske. Det er ikke tvil om at dette enorme landet, med sitt store mangfold og ekstreme ytterpunkter, gir grobunn for god litteratur!

Her er et utvalg av bøker fra India som står på ønskelisten min for tiden:
  

Read Earth and Pouring Rain

Boka handler om en ung indisk student som har kommet hjem etter et opphold i USA. Han kommer i skade for å skyte og såre en ape som viser seg å være inkarnasjonen av 1900-talls-poeten Sanjay. For å leve videre må apen fortelle historier som holder på oppmerksomheten til tilhørerne. I en stor og fargerik vev spinnes fortellinger og myter fra Indias rike og spennende fortid sammen med fortellingen om den unge indiske studenten og han reise i vår tids USA.
Love and Longing in Bombay

Handlingen i denne boka er lagt til dagens India og gir leserne fem historier fra Bombay. Historiene tar opp tema som sjalusi, tap, hemmeligheter og kjærlighet, og alle historiene samles til slutt i bokas siste fortelling.

Disse to bøkene er skrevet av Vikram Chandra. De vakre omslagene er nesten grunn god nok til å kjøpe bøkene i papir-format. Jeg har diskutert mye med meg om jeg skal kjøpe papir, e-bok eller låne dem på biblioteket. Jeg har ennå ikke bestemt meg!




White Mughals: Love and Betrayal in Eighteenth-Century India

Jeg vet av erfaring at forfatteren William Dalrymle skriver veldig gode reise- og historieskildringer. Denne boka, som tar utgangspunkt i virkelige hendelser, fanget interessen min. Når man leser om India trenger man litt kjærlighet, og hva passer vel bedre enn denne romantiske, men tragiske, kjærlighetshistorien mellom en britisk handelsmann og en indisk kvinne av høy rang på begynnelsen av 1800-tallet?

 

Untouchable

I 1936 ga forfatteren Mulk Raj Anand ut denne romanen som handler om en dag i livet til en ung, kasteløs mann. I denne boka blir leserne presentert for det indiske kastesystemets brutale virkelighet. Amazon.com beskriver Anand som Indias Charles Dickens og en av de viktigste indiske forfatterne fra det 20. århundre. et forplikter. Det forplikter.

5 kommentarer:

  1. Spennende å ta for seg et bestemt land en periode...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! India har virkelig mye god litteratur å by på!

      Slett
  2. Mange fine tips. Jeg har lest en del indiske bøker, - og kjenner at jeg gleder meg til å ta det opp igjen snart: det er så mye magisk å finne!

    Untouchable har jeg lenge ment jeg skulle lese; men helt glemt. Takk! Gleder meg til å lese hva du synes om Shataram når du er ferdiglest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig begeistret for Shantaram så lang. Nå er jeg litt over halvveis, og boka byr stadig på nye sceneskift. Romanen er ganske lettlest, men jeg leser på bussen på vei til jobb. Da tar det litt tid å komme gjennom 900 sider :D

      Slett
  3. Kremt. Shantaram.

    SvarSlett