søndag 4. november 2012

En smakebit på søndag # 44 Victoria av Knut Hamsun



Er det bare jeg som synes at dagen har fått færre timer etter at høsten satte inn for fullt? Hvor ble de lyse sommerkveldene av? De siste solstrålene på terrassen klokken 21.30? Litt hvitvin i glasset. De varme dagene (de få, vel og merke) er allerede glemt. Nå lukker man døren og holder seg inne, for klokken 17 er det jo allerede mørkt ute. Fyr på peisen. Et håndarbeid eller en god bok. Det er resepten i ganske mange måneder fremover. Man får gjøre det beste ut av det!


Jeg tar en pust i bakken mellom alle mine lese-lange-men-gode-bøker-prosjekter. En bok på bare 138 sider er ikke hverdagskost for meg, men dette er ikke hvilken som helst bok. Victoria av Knut Hamsun er en liten historie om de store tingene i livet. Om forelskelse og kjærlighet, om livet og døden. Jeg har lest Hamsun før, men ikke denne. Det var nok på tide!

Min utgave er kledd i Hamsuns alderdommelige språkdrakt. Det gjør ingenting for leseopplevelsen. Av og til er det deilig å bare lese sakte - sakte:



Ja hvad var kjærligheten? En vind som suser i roserne, nei en gul morild i blodet. Kjærligheten var en helvedeshet musikk som får selv oldingers hjærter til å danse. Den var som margeritan som åpner si på vid væg mot nattens komme, og den var som en anemonen som lukker sig for et åndepust og dør ved berøring" (side 32)

En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du herKanskje du lar deg inspirere?

22 kommentarer:

  1. Du er ikke alene om å syntes at tiden går mye fortere eventuelt at det har blitt færre timer i døgnet. Men det så er kjekt med denne årstiden er jo å sitte inne med en god bok under et pledd og en tekopp. Jeg har ikke lest noe av Hamsun enda og burde nok være litt flau, men jeg skal lese noe av ham altså.Tusen takk for smakebiten og ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hver årstid har sin sjarm, heldigvis! Jeg elsker å sitte under et varmt pledd og lese eller strikke, så det skal nok bli litt kos i den mørke årstiden også! Ha en fin leseuke, Beate!

      Slett
  2. Har lest lite Hamsun må jeg innrømme. men hvis jeg skulle lese noe, tror jeg ville valgt denne:) Høres fin ut:) Takk for tips! Ha en fin søndagskveld!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror også Viktoria er et godt valg dersom man vil lese Hamsun for første gang. De nyeste utgivelsene har nok et mer "oppdatert" språk som er mindre gammelmodig enn utgaven jeg nå leser. Jeg regner med at boken jeg har brukt illustrasjonsomslaget til er en slik "moderne" utgave.

      Slett
  3. Åh, Viktoria - en av de vakreste bøkene jeg vet om! Og språket til Hamsun er ren poesi.. Ikke så rart, kanskje, siden han kunne jobbe en hel dag med én setning for å få den helt perfekt. Man må jo bare beundre en slik dedikasjon til skrivingen! Trenger vel ikke legge til at Hamsun er favorittforfatteren min gjennom tidene, etter at jeg har vært så overstrømmende.. ;) Og du? Jeg lover å lese sakte, ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boka blåser i alle fall liv i ungdommelige følelser som man sjelden rekker å kjenne så mye på i hverdagen :) Jeg er enig med deg at språket er deilig! Jeg liker (som du vet) forfattere som klarer å si mye med få ord. Hamsun er nok en av dem!

      Slett
  4. Jeg leste denne på ungdomsskolen. Ikke min favoritt av Hamsun, men slett ikke verst. Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig spent på hva din Hamsun-favoritt er :) Selv har jeg bare lest Markens Grøde tidligere, så jeg har litt tynt grunnlag for å utrope en favoritt, enn så lenge...

      Slett
  5. Dette var en nydelig smakebit, og jeg blir påminnet hvorfor Hamsun ble en så stor forfatter.:) Jeg leste Victoria for mange år siden, likedan Pan- og det var vakre bøker. Sult og Markens Grøde var noe annet, dog..selv om de også var bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Hamsun skriver veldig godt! Jeg syntes absolutt Markens Grøde var verdt tiden da jeg leste den for noen år siden, men den er absolutt noe annet enn denne kjærlighetshistorien. Det er jo utrolig å tenke på hvilket spenn Hamsun har i sitt forfatterskap. Det er klart det blir Nobelpriser av slikt :)

      Slett
  6. Hamsun er det lenge siden jeg har lest, og smakebiten din fristet til å lese mer av denne forfatteren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje sitatet kan inspirere deg til å lese mer av Hamsun? Og han bør vel stå på 1001-bøker-listen din også :)

      Slett
  7. Det var virkelig en vakker smakebit du serverte oss der, Bokofilia :) Selv har jeg aldri lest noe av Hamsun, men Markens Grøde står i bokhyllen(sammen med Marie Hamsuns biografi, Regnbuen).

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjærlighet går aldri av moten, vet du! Men det skal virkelig noe til å skildre den troverdig og gjenkjennelig. Du skal se at du får lest en Hamsun med tid og stunder!

      Slett
  8. Åh Victoria er helt nydelig!Definitivt min favoritt fra Hamsun! Og for en fin smakebit du har valgt ut :) Nå ble jeg inspirert til å lese den på nytt

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det er det "En smakebit på søndag" er til for! Takk for at du likte smakebiten :)

      Slett
  9. Jeg skjønner det er på tide å dykke ned i skattekammeret som befinner seg i bibliotekets avdelig for gamle klassikere! Har kun lest ei Hamsun-bok, Pan. Må virkelig prøve å prioritere litt mer; det er tross alt en viktig del av kulturhistorien vår! Takk for påminnelsen ;o)

    SvarSlett
  10. Jeg håper du får tid til å titte litt ekstra i klassiker-hyllene! Dette året har jeg lest mange klassikere og fått mange gode leseropplevelser. Norske klassikere har derimot vært sjelden kost, så Hamsun er velkommen lesning :)

    SvarSlett
  11. Hamsun er en av mine favoritter! Håper du virkelig koser deg med "Victoria"! Hører nok en gang på August-triologien i bilen. Helt fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal absolutt lese mer av Hamsun! Han er jo, som Berit påpeker over, en viktig del av kulturarven vår - og jeg synes han skriver veldig godt. Nå har jeg lest ferdig boka, men er usikker om det blir noen omtale. Noen bøker er rett og slett vanskelige å skrive om, nettopp fordi man føler at det meste er sagt allerede.

      Uansett likte jeg Victoria veldig godt! Forfatteren klarer på få sider å formidle en stemning og en rekke følelser som vakte gjenklang i meg. Jeg klarer i alle fall å leve meg inn i forholdet til møllersønnen og Victoria!

      Slett