lørdag 6. oktober 2012

Quiet. The Power of Introverts... av Susan Cain

If you leave them to their own devices, the introverts tend to sit around wondering about things, imagining things, recalling events from their past, and making plans for the future, The extroverts are more likely to focus om what’s happening around them. It’s as if extroverts are seeing “what is” while their introvert peers are asking “what if." 
(Susan Cain i boka Quiet. The Power of Introverts... s.168)

Er du blant dem som blir svett ved tanken på åpne kontorlandskap fordi du jobber best når du kan konsentrere deg i fred og ro? Blir du ofte overrasket over folks evne til å snakke før de tenker, mens du gjerne har formulert setningen ferdig inni deg før du åpner munnen? Har du dårlig samvittighet fordi du tilbringer fredagskvelden hjemme med en god bok i stedet for å dra ut på byen og bli kjent med nye mennesker? Setter du mer pris på dype diskusjoner fremfor small-talk og er supersosial – men da helst med de menneskene du liker og kjenner godt? Det er ingenting galt med deg! Du er bare introvert!

Selv om jeg for lengst har sluttet å ha dårlig samvittighet fordi jeg foretrekker en kveld hjemme, kan jeg absolutt relatere meg til punktene i avsnittet over. I sommer leste jeg derfor boka Quite. The Power of Introverts in a World that can’t Stop Talking med stor interesse. Selv om jeg ikke har hatt anledning til å skrive om boka før nå, synes jeg boka tar opp et tema som er både viktig og spennende: Hva kjennetegner personer med introverte egenskaper, og hvordan kan samfunnet dra best mulig nytte av de ressursene som introverte besitter? For alle kjenner vi noen; venner, kjæreste, ektefeller eller arbeidskolleger som er introverte. Eller kanskje du selv, som jeg, har en introvert personlighetstype?

Hentet fra Susan Cains blogg

I Quiet tar forfatteren Susan Cain for seg et kjent begrepspar innen psykologien, nemlig introversjon og ekstroversjon og diskuterer denne dikotomien ut fra et kulturelt perspektiv. I USA kan man, i følge Cain, se en utvikling fra en "culture of character" til en "culture of personality." Denne utviklingen kan man også observere i andre deler av den vestlige verden: Den utadvente (ekstroverte) personlighetstypen blir betraktet som et ideal som fremheves og dyrkes. Det er dette som er bekymringsverdig, sier Cain: Et samfunn som ensidig vektlegger et ekstrovert ideal har en tendens til å misforstå eller overse den kompetansen som menneskene med en innadvent (introvert) personlighetstype innehar. Bokas hovedbudskap er at mennesker med introverte personlighetstrekk har en rekke ferdigheter og egenskaper av stor verdi for samfunnet.

Studier forteller at minst 1/3 av oss har en innadvendt personlighetstype. Personer med innadvente egenskaper kjennetegnes gjerne ved at de foretrekker å lytte fremfor å snakke, å lese fremfor å feste, de er ofte kreative og skapende og foretrekker å jobbe på egenhånd fremfor i grupper. De er gjerne detaljorienterte og har god evne til å resonnere og analysere. De kommer med nye ideer, men liker ikke å fremheve seg selv. I boka understreker Cain at det ikke er slik at introverte personer er asosiale og ekstroverte personer er pro-sosiale. De er bare sosiale på ulike måter. En innadvent person kan ha sterke sosiale ferdigheter og trives både på fest og i møter, men etter en stund vil han/hun ønske de var hjemme i kosebuksa med en god bok.

Forskingen viser nemlig at introverte ofte er mer sensitive for stimuli og derfor trenger mindre av dette enn ekstroverte. Introverte tømmes gjerne for energi når de deltar i sosiale sammenhenger og lader batteriene best når de tilbringe tid på egenhånd. Ekstroverte trenger derimot å lade batteriene dersom de ikke sosialiserer nok.

Kilde: http://blog.eliasscultori.com

Forfatteren understreker at det å være innadvent eller utadvent ikke sier noe om evnen til å være sosial eller noe om en persons følelsesregister eller intelligens. De ulike personlighetstypene er heller med på å si noe om hvordan en person vil handle og tenke i gitte situasjoner. Selv innenfor evolusjonær biologi antyder forskere at dyr innenfor en gruppe har ulike "personlighetstrekk." Dette får dem til å utvikle ulike overlevelsesstrategier: "Introverte" dyr holder seg på sidelinjen og overlever når rovdyrene angriper. "Ekstroverte" dyr streifer mer rundt og utforsker omgivelsene i større grad. I følge forskerne vil de "utadvendte" dyrene ha en fordel når det er knapphet på mat. Så kan det jo diskuteres hvor fruktbart det er å føre menneskelige egenskaper over på dyr.
Quiet gir leserne en grundig gjennomgang av forskning som er gjort på de ulike personlighetstypene. Cain illustrerer med mange og konkrete eksempler hvordan introversjon og ekstroversjon verdsettes i ulike kulturer ved å sammenligne vestlige og asiatiske verdisett. Hun viser også med eksempler hvordan studiesteder og arbeidsplasser kan bli mer oppmerksomme på arbeidsmønsteret til innadvente personer slik at ressursene til denne gruppen kan bli utnyttet på en enda bedre måte. Forfatteren avliver også myten om at de beste lederne har en utadvent personlighet. Cain trekker frem mange eksempler på innadvendte ledere, alt fra Ghandi til Steve Jobs og Bill Gates. I boka gir hun oss også en interessant analyse av finanskrisens årsaker og utvikling sett i lys av ekstrovert og introvert lederskap.

Auguste Rodin: The Thinker

Jeg merker at jeg blir veldig engasjert når jeg skriver om Susan Cains bok. Kanskje det er fordi jeg kjenner igjen så mange av de egenskapene som beskriver innadvente personer i meg selv? Jeg har ikke lest bøker om dette temaet tidligere, og syntes derfor at boka ga en veldig god innføring i hva det vil si å ha en introvert personlighet og hva som er styrkene til denne personlighetstypen. I boka setter ikke Cain personlighetstypene opp mot hverandre. Alle har vi deler av de ulike personlighetstypene i oss. Ingenting er enten svart eller hvitt når vi snakker om menneskelig psykologi.

Quiet. The Power of Introverts... er skrevet på et lettfattelig engelsk uten kronglete fagbegreper og -terminologi. Boka er ingen selvhjelvhjelpsbok i den forstand at den skal lære deg å bli mer utadvendt. Derimot lar den oss introverte få innblikk i tankegangen til de ekstrovertes tankegang. Det var en a-ha opplevelse for meg. Først og fremst ga boka meg en forståelse for hvilke styrker som ligger i en innadvendt personlighet og hvordan samfunnet kan bli mer effektivt dersom den benytter seg av egenskapene til begge personlighetstypene på en best mulig måte.
En av de mest kjente metodene for å teste og identifisere en persons personlige preferanser er Myers-Briggs typeindikator (MTIB) som baserer seg på psykoanalytikeren Carl Jungs forskning på personlighetstyper. Ble du, som meg, nysgjerrig på dette med personlighetstyper kan du  ta en gratis test her
Kilde: http://esteem.nd.edu/news/28768-are-you-an-extrovert/

Ikke overraskende ble jeg klokket inn som en ISTJ. Jeg kan bare nikke (ganske) bekreftende og proklamere: 
Kilde: http://www.tumblr.com/tagged/istj?before=1315353459


22 kommentarer:

  1. Utrolig spennende emne! Jeg er en typisk ESTJ, og det var morsomt og teste seg selv igjen. Det er noen år siden første testen jeg tok, men resultatet er og blir det samme! Det ligger veldig mye i The Power of Introverts. Min samboer er som deg en ISTJ, og vi har ganske så interessante og utfordrende dager. Sålenge man er klar over sine egne og andres styrker og svakheter så er dette en bombe av en mix :o)

    Jeg kjenner ikke boka Quiet. Kanskje den havner på sambo'ens Kindle etterhvert. Den finnes nemlig i e-bok format hos Amazon ser jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, å være en ESTJ høres unektelig morsomt ut! Men som du sier - ulike kombinasjoner har ulike utfordinger også! Jeg fikk mannen min til å ta en test, og til min store overraskelse var han også en ISTJ, men med helt andre prosenter enn meg innenfor kategoriene.

      Det er uansett et spennende tema dette! Jeg ble oppmerksom på Quiet da både DN og Aftenposten kjørte en del saker om forfatteren og boka på vårparten i år.

      Jeg har lastet ned boka fra Amazon. Kjapt, enkelt og rimelig - som alltidpå den fronten:)

      Slett
  2. Jeg var jo pent nødt til å ta testen etter å ha lest innlegget ditt, og humret nok en del da jeg fikk resultatet. ISFJ - pinlig riktig på mange måter. Jeg har aldri hatt noe problem med å være introvert, jeg er av en ekstreme typen som hvis jeg ikke anstrengte meg for å være litt sosial, ville ha endt opp med å bo i hule for meg selv ett eller annet sted. Helst med fin utsikt. Agatha Christie faller i denne kategorien, så det kan jo passe godt for meg også, det.
    Må jo lese boken også nå, da. God helg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er heldigvis ingen skam å være introvert - og ISFJ virker som en fin ting å være :) Det eneste dumme med å være introvert er at man kan føle et snev av særhet nettopp fordi man har dette behovet for egentid. Hule med utsikt - så enkelt kan det være!

      Les boken å bli litt klokere :)

      Slett
  3. Jeg ble INTJ, 78% introvert...uten at dette på noen måte kom som et sjokk :)visstnok veldig intuitiv. Er noen år siden jeg hadde psykologi og psykiatri på timeplanen, men dette fikk meg litt interessert igjen :) Veldig spennende Bokofilia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kategorien (INTJ) skulle jeg gjerne sett meg selv i :) Men egenskapen "innovativ" faller dessverre ikke for meg... Dette er et veldig spennende tema, og nå når jeg først fikk summet meg til en omtale, snart 3 måneder etter, så ble jeg litt gira igjen jeg også!

      @Natalie og @Karete: "Introverts unite (separately)" som det så fint står på nett *hi,hi*

      Slett
  4. Flott omtale! Jeg er blir matt av å lese engelske bøker i lengda og har lest ett par stykker i de siste månedene så å lese denne tror jeg ikke skjer. Utrolig interressant!!!! Jeg er uten tvil introverte. Her fikk jeg nesten gåsehud: "Introverte tømmes gjerne for energi når de deltar i sosiale sammenhenger og lader batteriene best når de tilbringe tid på egenhånd. Ekstroverte trenger derimot å lade batteriene dersom de ikke sosialiserer nok." Ja. Jeg skal ta testen!

    SvarSlett
  5. Ja, slike tester er spennende, selv om de selvfølgelig ikke gir "den hele og fulle sannhet" :) Men av og til er det fint å bli minnet på stykene ved ens personlighet!

    Vi får håpe at noen norske forlag oversetter boka. Den har fått mye oppmerksomhet i inn- og utland,og temaet er uhyre interessant :) Jeg kjenner meg også godt igjen i beskrivelsen av hva som gir oss energi. Jeg liker å være sosial, men trenger tid på å fordøye opplevelser. Utfordringen er å finne en gyllen middelvei.

    SvarSlett
  6. Her er resultatene mine. Vet ikke om jeg forstår hva det betyr men, hehe.
    You have moderate preference of Introversion over Extraversion (56%)
    You have marginal or no preference of Sensing over Intuition (1%)
    You have slight preference of Feeling over Thinking (12%)
    You have strong preference of Judging over Perceiving (78%)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende! Jeg fant en fin oversikt på nettet (http://uxmovement.com/thinking/myers-briggs-personality-types-of-designers/ - se nederst på siden som kommer opp). Den lister opp en del egenskaper for bokstavene som kjennetegner deg. Ut fra testen bør du være en ISFJ (?)

      Slett
    2. Jeg ble med ett veldig forvirret men etter å ha brukt google translate og slikt har jeg kommet frem til at jeg er ISFJ ja, men ikke så "sterkt" som jeg trodde!! Jeg (trodde) jeg er som Natalie Normann, jeg kan finne og gjør det stadig vekk, å pakke meg bort fra mennesker og det kan jeg gjøre i uker, måneder av ganger..Uten noen problemer! Hehe. Jeg er nok ekstrem da..Men det sto da også at testen ikke var 100% sikker! Jeg skal se på linken! Thx :-D

      Slett
    3. Ja, du må huske på at en test på nettet ikke gir oss noen endelige svar på hvem vi egentlig er :) Men det er artig lell!

      Slett
  7. Bra innlegg! "En innadvent person kan ha sterke sosiale ferdigheter og trives både på fest og i møter, men etter en stund vil han/hun ønske de var hjemme i kosebuksa med en god bok." The story of my life.

    Jeg ble INFJ, med 50% score på begge de midterste. Jeg får vel bare føle meg smigret over at jeg har den nest sjeldneste personlighetstypen. Eller sær, som jeg kanskje heller er. Ante forresten ikke at jeg hadde en innovativ personlighet;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig med en så sjelden blomst som en INFJ da! Det virker som om du lurer litt på det med innovativ, men når jeg leser bloggen din synes jeg du ofte finner annerledes og gode vinklinger på omtaler og andre boktema. Og kanskje er du nytenkende på andre områder også?

      Slett
  8. Må lese boken, har tatt testen og kom ut som INTJ - kjente meg godt igjen. Jeg jobber i åpent landskap og har vært på teambuilding i dag. Jeg var vel blant de mest letta når vinen kom på bordet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi, hi! Det høres ut som litt av en etappe! I følge boka viser alle studier at åpne kontorlandskap ikke har noen som helst gunstig effekt på kreativiteten og effektiviteten, så les boka og krev stillerom :) Team-building er bra, men vi i "gjengen" av introverte trenger tid på å komme oss igjen etter slike opplegg. Jeg kan absolutt tenke meg at vinen kom i grevens tid!

      Slett
    2. Det var det. Åpner det seg muligheter for stillerom vet du jeg kommer til å stille meg i kø for det. ;)

      Er man først stuck i åpent landskap er headset med musikk redningen.

      Slett
  9. INTJ. Med en viss skepsis - klarer alltid å lyve for meg selv når jeg tar slike tester. 89% introvert stemmer nok ganske bra da. Skulle ønske det var sosialt akseptabelt å lunsje alene på arbeidsplasser. Tvangssosialisering er det verste jeg vet.

    Tror nok jeg må lese denne boka.

    (PST: fin blogg!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for skryt av bloggen! Det suger jeg til meg av hele mitt hjerte :) Jeg kan absolutt anbefale boka. Den er lettlest og interessant, og det er alltid morsomt å lære noe nytt! Dersom du er en INTJ (i en eller annen utgave) har du jo mange flotte egenskaper! Etter å ha lest boka skjønner jeg godt hvorfor noen synes lunsjpauser suger energi :)

      Slett
  10. ENFP

    Extravert(1%) iNtuitive(62%) Feeling(62%) Perceiving(44)%

    You have marginal or no preference of Extraversion over Introversion (1%)
    You have distinctive preference of Intuition over Sensing (62%)
    You have distinctive preference of Feeling over Thinking (62%)
    You have moderate preference of Perceiving over Judging (44%)

    Syns det jeg leste om ENFP var treffende :)
    jeg har den egenskapen å bli godt kjent med folk og får de til å slappe av :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er så fint med disse testene er at den fremhever våre positive egenskaper. Av og til har man en tendens til å glemme at det vi ser på som "svakhet" ofte kan vendes til en styrke :)

      Slett
  11. Flott innlegg! Jeg oppdaget det akkurat og tok testen du lenker til. Jeg ble en ISTP:

    You have slight preference of Introversion over Extraversion (22%)
    You have marginal or no preference of Sensing over Intuition (1%)
    You have slight preference of Thinking over Feeling (12%)
    You have moderate preference of Perceiving over Judging (44%)

    Jeg kjenner meg godt igjen på at jeg liker å være alene, at sosiale sammenhenger ofte tapper meg for energi. Likevel liker jeg å gå på fest en gang i blant, selv om jeg da drikker jeg meg ofte snydens.

    Jeg formulerer meg i korte konkrete setninger, og klarer ikke holde tråden i en samtale veldig lenge. Setter stor pris på dype samtaler om livet og hvilke valg man tar. Jobber desidert best alene uten folk rundt meg. Er en kreativ person som spiller mye gitar alene og har behov for mye kreativ stimulans. Jeg føler meg aller best når jeg sitter alene og redigerer video.

    Jeg har aldri hatt en kjæreste og begynner å miste troen på at jeg kommer til å få det også. Det virker som jeg har et ønske om å ha det, men samtidig et ønske om å være alene. Veldig vanskelig å føle det sånn... Jeg liker ikke å presse meg på andre, ei heller folk som presser seg på meg. Blir veldig brydd av å fremheve meg selv foran andre, og setter alltid alle andre foran meg selv.

    På tross av dette har jeg vikariert litt i læreryrket og holder for øyeblikket på med å utdanne meg til å bli lærer. OM jeg burde bli det får være en annen diskusjon...

    Utrolig spennende tema! Det burde finnes et forum der sånne som oss kan møtes og dele våre tanker og følelser. Et sted der vi som forstår hverandre kan treffes.

    SvarSlett