søndag 21. oktober 2012

En smakebit på søndag # 42 Shantaram av Gregory David Roberts


En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Nå er jeg endelig tilbake med en smakebit på søndag etter noen ukers fravær! Jeg er veldig i høst-modus om dagen. Mørket og regnet skaper ikke så mye energi og kreativitet, for å si det slik. Dessuten er mye å gjøre på jobben om dagen. Når 
arbeidsdagen vel er omme er det ikke alltid overskudd til bloggen. Men leser, det gjør jeg! 

Jeg er inne i en "India-stim" for øyeblikket. I forrige uke leste jeg ferdig den Bookerpris-nominerte romanen Narcopolis. Den gjorde inntrykk på meg, både språket og karakterskildringene. Jeg sliter derimot med å skrive en omtalen av boka som jeg er fornøyd med. Det er nemlig så mye som bør bli sagt om den! Omtale av boka kommer med tid og stunder.


Akkurat nå leser jeg Shantaram av Gregory David Roberts. For 30 år siden rømte forfatteren fra en 20 år lang fengsels-straff i Australia og klarte å rømme til India. Romanen er inspirert av virkelige hendelser fra Roberts liv i indisk exil. Jeg liker boka veldig godt så lang. Den er vittig skrevet og gir levende beskrivelser av Bombay, India, menneskene og kulturen. Dagens smakebit er hentet fra side 347 i boka:


"Sometimes we love with nothing more than hope. Sometimes we cry with everything except tears. In the end that's all there is: love and its duty, sorrow and its truth. In the end that's all we have - to hold tight until the dawn."
Med valget av Shantaram ble det tydelig hvordan min lille Kindle faktisk har endret noe av lesemønsteret mitt. Denne romanen kom ut i 2003, og vanligvis ville jeg ha lånt den på biblioteket. Men boka er på over 900 sider! Etter at jeg fikk Kindelen foretrekker jeg stadig oftere å kjøpe tykke bøker som engelsk e-bok. Det formatet er mer brukervennlig for meg.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du herKanskje du lar deg inspirere?

13 kommentarer:

  1. En fin smakebit. Dette er en bok jeg virkelig kunne tenkt meg å lese. Jeg har rygget litt bakover av størrelsen, men jeg hører mye bra om boken.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser boka på engelske, men selv da er boka veldig lettlest. Jeg kan absolutt anbefale denne boka :)

      Slett
  2. Tusen takk for fin smakebit:-) Denne boken har jeg hatt lenge på ønskelisten min så kanskje på tide å skaffe seg den etterhvert. Ha e fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også hatt denne boka på leselisten i lang tid, og jeg er glad for at jeg endelig fikk tid til å lese den! Det har vært en del reising i forbindelse med jobb og fritid i det siste, og i Kindle-versjon er boka flott reiseselskap. Tenkt at 900 sider kan veie så lite :)

      Slett
  3. Denne har mange snakket veldig vramt om, og jeg har holdet den i hendene mine mange ganger... Men det blir nok ikke før jul. Men jeg vil nok lese den en dag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, tiden flyr så alt for fort! Vi snakker bare om 8 uker til jul, altså! Håper du får lest boka en vakker dag. Den er absolutt å anbefale!

      Slett
  4. Den är väldigt tjock och väldigt bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når tykke bøker viser seg å være gode bøker er jeg i lesehimmelen :)

      Slett
  5. Nydelig smakebit! Og kjempelurt med tykke bøker på lesebrett, da blir man liksom ikke så motløs underveis :)

    SvarSlett
  6. Ja, Kindelen gjøre lesehverdagen lettere - bokstavelig talt :)

    SvarSlett
  7. Denne boken er like god som den er tjukk! Hører bok to og tre i serien er på vei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, Linn! Jeg fant en link til mulig utgivelse på Waterstone sine sider; http://www.waterstones.com/waterstonesweb/products/gregory+david+roberts/the+mountain+shadow/6707375/ Jeg regner med at utgivelsestidspunkt ikke er klart, og at år 2025 bare er en løs antagelse...:)

      Slett